W dniu 28 października 2024 r. weszła w życie decyzja Nr 420/ZOiU – P1 Ministra Obrony Narodowej uchylająca decyzję w sprawie promowania służby wojskowej w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, która w swojej treści uchyla decyzję Nr 166/DSS Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 maja 2023 r. w sprawie promowania pełnienia służby wojskowej w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej (niepublikowana), która pracownikom resortu obrony narodowej kojarzyła się bardzo negatywnie z działaniem poprzedniego kierownictwa MON w obszarze spraw pracowniczych, którego reprezentantem był Pełnomocnik MON Pan Wojciech DROBNY – pomysłodawca tej decyzji.
Dotyczy to w szczególności:
– braku prowadzenia dialogu ze Stroną związkową, co potwierdza również opracowanie treści tej decyzji w ciszy ministerialnych gabinetów, bez opiniowania organizacji związkowych;
– nie opublikowania treści tej decyzji, jak również nie przekazania jej do wiadomości Stronie związkowej, co jest szczególnie dziwne skoro miała ona promować pełnienie służby wojskowej;
– naruszanie postanowień PUZP, w tym przypadku art. 68, który stanowi, iż założenia lub projekty decyzji dotyczące pracowników objętych Układem są opiniowane przez związki zawodowe;
– wydatkowanie środków na wynagrodzenia pracowników bez uzgodnień ze Stroną związkową o czym stanowi ustawa o związkach zawodowych;
– przeznaczanie środków na wynagrodzenia pracowników na finansowanie innych obszarów działalności niż wynagradzanie za pracę;
– różnicowanie pracowników wojska ze względu na przepis płacowy, którym są oni objęci, czy rodzaj sił zbrojnych, w ramach którego działa ich zakład pracy (jednostka wojskowa).
I na koniec można wskazać, iż decyzja Nr 166/DSS Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 maja 2023 r. miała być odpowiedzią na protest cywilnych pracowników wojska, który miał się odbyć przed ministerstwem w dniach 29-30 maja 2023 r. Pracownicy domagający się wówczas rozpoczęcia dialogu społecznego w resorcie oraz poprawy sytuacji socjalnej i płacowej otrzymali – w treści tej decyzji – propozycję wstąpienia do służby wojskowej, w zamian za co mieli otrzymywać zwiększenie wynagrodzenia o 1000 złotych miesięcznie.
Ale fakt, iż decyzja Nr 420/ZOiU – P1 Ministra Obrony Narodowej uchyliła decyzję Nr 166/DSS nie oznacza wcale, że postanowienia tej uchylonej decyzji nie będą obowiązywać!
Okazuje się, iż wydanie nowej (również niepublikowanej) decyzji wynika z polecenia Wiceprezesa Rady Ministrów – Ministra Obrony Narodowej przygotowania projektu decyzji wygaszającej decyzję Nr 166/DSS Ministra Obrony Narodowej w taki sposób aby złożone przez pracowników wnioski o powołanie do służby wojskowej były dalej procedowane na podstawie dotychczasowych przepisów oraz przedłużony został o 1 rok termin obowiązywania zwiększenia wynagrodzenia dla pracowników pełniących terytorialną służbę wojskową.
Czyli można wskazać, że w tym obszarze w zasadzie nic się nie zmieniło i obecnie wszystko co negatywne z tą decyzją powinno się kojarzyć z Wicepremierem Ministrem Obrony Narodowej Panem Władysławem Kosiniakiem – Kamyszem tym bardziej, że w nowej decyzji zapisano, iż „okresowe zwiększenie wynagrodzenia o łączną kwotę 1000 zł pracownikom, którzy zostali powołani do terytorialnej służby wojskowej, przyznaje się na czas trwania tej służby, nie wcześniej jednak niż od dnia 1 lipca 2023 r. i nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.”. A więc za cały okres wypłacania tej należności!
Mając obecnie wiedzę o tym kierunku działania nowego Kierownictwa MON, przypominamy sobie kwestię braku uruchomienia tegorocznych 20% podwyżek dla cywilnych pracowników wojska od dnia 01 stycznia 2024 r. Wszyscy pamiętamy, że decyzją Kierownictwa MON został wybrany skromniejszy wariant tych podwyżek! Czy wynikało to z faktu, że już wówczas planowane było przedłużenie okresu płacenia pracownikom wynagrodzenia za zgłoszenie się do terytorialnej służby wojskowej przez kolejny rok?
Nie rozumiemy, dlaczego zgłoszenie do służby wojskowej ma być finansowane ze środków na wynagrodzenia, czyli kosztem najniżej wynagradzanych pracowników wojska. (MK)
[…] Decyzja Nr 166/MON uchylona! […]
Była pierwotnie na stronie pomyłka w numerze, bo ta decyzja jest 166/DSS 🙂
Opublikowałem Wasz artykuł na swojej stronie związkowej.
Jak najwięcej pracowników ron powinno poznać prawdę.
Dołączam wyrazy szacunku.
Cieszę się z tego. W najbliższym czasie pozwolę sobie zajrzeć również do Waszej zakładki.
Pozdrawiam.
Może warto było by podjąć jakieś działania bardziej stanowcze. Zorganizować referenda w JW o np. strajku 4 godzinnym a później jak nie przyniesie efektu to 8 godzinny strajk lub inne formy nacisku.
Pielęgniarki zaczęły, policjanci, dlaczego nie możemy my też zadziałać razem w 7 związków.
Decyzja i skutki z nią związane są obciążeniem dla funduszu wynagrodzeń a tak być nie powinno. DSS powinien wskazać inne źródło sfinansowania tych dodatków, ale JEST JESZCZE WIĘKSZY SKANDAL Z KASĄ DLA PRACOWNIKÓW RON W KONTEKŚCIE PREMII MONOWSKIEJ. DLACZEGO NON STOP CI Z WOT MAJĄ PREMIE A RESZTA – SZCZEGÓLNIE CI, KTÓRZY ZASUWAJĄ NA ICH KORZYŚĆ (WOG-I) – DOSTAJĄ OCHŁAPY. W WOG-U 500 ZŁ NA ŁEB A NP. W 6.MBOT 6000 ZŁ BRUTTO, potem kolejna transza. WOG wypłaca tą kasę i ludzie widzą jakie jest szambo. Można by było zrozumieć, że taki pracownik WOT zostaje oddelegowany, chroni granicę i naraża… Czytaj więcej »
Mógłbym się, Grzesiek, podpisać pod tym Twoim wpisem obiema rękami. Sami byliśmy zaskoczeni tymi zwiększonymi premiami na 11 Listopada dla pracowników WOT i zastanawialiśmy się skąd oni biorą na to środki, bo przecież Dowództwo WOT nie jest dysponentem a poza tym nie można tworzyć rezerw w obszarze wynagrodzeń poza tymi, które wynikają z decyzji budżetowej MON! Teraz dochodzą nas słuchy, że w niedługim czasie WOG-i dostaną kolejne dodatkowe jednostki na swój garnuszek i – co za tym idzie – dodatkowe stany osobowe do obsługi… Zawsze uważaliśmy, że przepisy dotyczące gospodarowania środkami na wynagrodzenia cywilnych pracowników resortu obrony narodowej powinny obowiązywać… Czytaj więcej »
No tak – i co dalej?? 1/ Dalej powinno być pismo do premiera z powiadomieniem ministra ON i z przywołaniem wszystkich tych argumentów, które wybrzmiały przy tej poprzedniej decyzji. Pismo powinno być konkretne i jednoznaczne z żądaniem przeznaczenia środków porównywalnych ze środkami wydatkowanymi na ten cel do końca b.r. na dodatkowe podwyżki dla pracowników w roku przyszłym ponad tymi już planowanymi, gdyż są to po prostu oszczędności w nakładach na wynagrodzenia umożliwiające istotne zwiększenie wynagrodzeń ogółu pracowników resortu. Niech to uczciwie policzą i przeznaczą na dodatkowe podwyżki. 2/ Niejako ”wyrwanie” ze struktur zakładów pracy realizujących zadania w zakresie obronności pewnej… Czytaj więcej »
Max, nie wiem czy w sprawie tej nowej decyzji obecny Pełnomocnik MON miał coś wspólnego, chociaż powinien… po numerze decyzji 420/ZOiU-P1 widzę, że jej autorem był tajemniczy skrót ZOiU-P1, czyli Zarząd Organizacji i Uzupełnień P1 Sztabu Generalnego WP. Potwierdzeniem tego może być fakt, iż pod treścią decyzji znajdują się podpisy i pieczątki uzgadniające jej treść złożone przez: samego Szefa Sztabu Generalnego WP, Szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień P1 oraz Radcę Prawnego tego Zarządu. Zapewne więc mogło być i tak, że Pełnomocnik Ministra Obrony Narodowej ds. Współpracy ze Związkami Zawodowymi nie miał – być może – nawet możliwości przekazania treści art.… Czytaj więcej »
A jakim to prawem jakiś Zarząd Sztabu Generalnego WP dowala się do kasy na pracownicze wynagrodzenia. To, że Minister prawdopodobnie kazał kontynuować udział pracowników resortu w WOT zupełnie nie oznacza, że miało się to dokonać na zasadzie „wklej – kopiuj” poprzedniej, jawnie naruszającej wszelkie ustalone zasady decyzji. To, co zrobiono w SG WP mnie nie dziwi, gdyż wiedza tych panów o zasadach współpracy ze zz jest – jak widać – żadna. Dziwi mnie to, że radca prawny też tej podstawowej wiedzy wynikającej z treści naszego PUZP nie miał. Uważam, że zarówno wiceminister Wziątek jak i dyrektor DSS powinni w trybie… Czytaj więcej »