
W dniu 07 lutego 2024 r. w siedzibie ministerstwa odbyło się spotkanie w celu omówienia kwestii podwyższenia wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej w 2024 roku oraz zmiany tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącego Zał. Nr 2 do PUZP.
Spotkanie prowadził Pan Wojciech Drobny – Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych, w którego zakresie zadań jest m.in. kształtowanie systemu wynagradzania pracowników oraz monitorowanie realizacji wydatków na wynagrodzenia oraz realizacja zadań związanych z pełnieniem przez Dyrektora Departamentu funkcji Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Współpracy ze Związkami Zawodowymi. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele wszystkich reprezentatywnych organizacji związkowych działających w resorcie obrony narodowej.
Ze strony Związku Pracowników Wojska „TARCZA” udział w spotkaniu brali:
Przewodniczący Związku – Kol. Marek KAZIMIERCZAK,
Wiceprzewodnicząca Związku – Kol. Dorota WOŹNIAK.
Udając się na to spotkanie, tradycyjnie nie znaliśmy jego agendy, jak również ewentualnych propozycji, które będą przedmiotem rozpatrywania. Przed spotkaniem nie otrzymaliśmy z MON materiałów dotyczących PUZP, o które wystąpiliśmy jeszcze w sierpniu ubiegłego roku. Sprawę braku tych materiałów podnieśliśmy na poprzednim spotkaniu i mieliśmy zapewnienie Ministra, że materiały otrzymamy. Nie otrzymaliśmy ich do dnia dzisiejszego, chociaż podczas spotkania dyr. Drobny trzy razy nas zapewniał, że materiały, o które występowaliśmy – zostały nam przekazane.
Zatem oświadczam publicznie, że dzień po spotkaniu, w dniu 8 lutego otrzymaliśmy pismo z DSS z materiałami, o które nie występowaliśmy. Tych, o które występowaliśmy – dotychczas nie otrzymaliśmy.
Rozpoczynając spotkanie, dyrektor Drobny poinformował zebranych, że musimy szybko działać, gdyż Prezydent RP przesłał ustawę budżetową do Trybunału Konstytucyjnego a następnie przeszedł do omawiania przygotowanej na to spotkanie prezentacji (Prezentacja TUTAJ). Zapewne kwestia przesłania ustawy do Trybunału sprawiła, iż nie mogliśmy – na tym etapie spotkania – odnieść się w ogóle do przekazanej wcześniej Stronie związkowej informacji o wielkości rezerwy budżetu MON w obszarze wynagrodzeń cywilnych pracowników wojska i kierunkach jej zagospodarowania. Według informacji, nasze wątpliwości miały być wyjaśnione w trakcie spotkania ale ostatecznie do tego nie doszło.
Prezentacja w swojej treści zawierała w zasadzie informacje, o których już wiedzieliśmy, z wyjątkiem przedstawionych wariantów, jak również propozycji tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego. Oba warianty przedstawione w prezentacji radykalnie się różnią, stąd pojawiło się u nas zaskoczenie, iż musimy w trakcie tego spotkania podejmować strategiczne decyzje.
Nawet dzisiaj, pisząc te słowa dostrzegam rangę i odpowiedzialność za podjęcie decyzji w tym zakresie i uważam, iż decyzja ta powinna być podjęta przez Ministra Obrony Narodowej! Nie powinno być sytuacji, że to Strona związkowa pozbawia niektórych pracowników podwyżki w wysokości 20%, czy też, że działania Strony związkowej prowadzą do znacznego spłaszczenia stawek na poszczególnych stanowiskach pracy, bo w zasadzie do tego się sprowadza wybór jednego z tych przedstawionych wariantów. Nikt nie dostrzega sytuacji, w której ¾ pracowników objętych PUZP musiało mieć wyrównane wynagrodzenie do poziomu płacy minimalnej. Dyskusja w tym zakresie trwała długo, gdyż pięć organizacji związkowych akceptowało wariant I, natomiast dwie organizacje, tj. „TARCZA” i „Militaria” – za wariantem II i żadna ze stron nie dała się przekonać.
Do czasu, gdy przekazano Stronie związkowej informację, że przejście do kolejnego etapu spotkania – tj. omawiania propozycji tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego – uwarunkowane jest od opowiedzenia się wszystkich organizacji za jednym wariantem. W tej sytuacji, Prezes ZZ „Militaria” zaproponował wpisanie do protokołu ze spotkania zapisu, który ma zagwarantować, iż – niezależnie od przyjętego wariantu – środki na podwyżkę dla pracowników będą naliczane od wynagrodzenia za styczeń, powiększonego o kwotę wypłaconych wyrównań do płacy minimalnej. Informacja o takim określeniu środków na podwyżkę znajdzie się również w piśmie do wojskowych pracodawców. Taka modyfikacja wariantu I daje pewność, iż do pracodawców trafią właściwe kwoty na podwyżki wynagrodzeń.
Z treścią tego zapisu zgodziły się pozostałe organizacji i dyr. Drobny, natomiast dla nas nawet przy tym zapisie wybranie wariantu I w dalszym ciągu nie było właściwe. Uważaliśmy, że ta kwestia nie powinna być rozstrzygana przez związki zawodowe. Ostatecznie, nie chcąc wstrzymywać dalszych rozmów, zgodziliśmy się z wyborem tego wariantu by można było przejść do następnego etapu spotkania.
Propozycja tabeli była dla nas wielkim zaskoczeniem. W naszej ocenie wszystko w tej tabeli jest nie takie, jak być powinno. Zbyt niskie stawki z lewej strony, zbyt wysokie stawki z prawej strony, znaczne zazębianie się stawek wynagrodzenia zasadniczego, co sprawia, że stawkę 7000 zł można ustalić dla II i XXIII kategorii zaszeregowania. Niezrozumiałe są również rozpiętości stawek w poszczególnych kategoriach. Gdy weźmie się pod uwagę, że np. stanowisko „referent” jest zaszeregowane do kategorii od VIII do X, propozycja tabeli oznacza dla tego stanowiska przedział stawek od 3050 zł do 8700 zł!
Przewodniczący „TARCZY” przypomniał zebranym treść postulatu Protestu z maja ubiegłego roku, który dotyczył „określenia w PUZP najniższej stawki zasadniczej na poziomie uposażenia szeregowego zawodowego”, lecz przedstawiciele pięciu organizacji wskazali, iż będzie to możliwe może za kilka lat ale nie dzisiaj. W związku z takim podejściem tych organizacji, Przewodniczący „TARCZY” zaproponował, aby rozważyć powiązanie najniższego wynagrodzenia w PUZP z poziomem płacy minimalnej, która będzie obowiązywała od 1 lipca 2024 r., tj. 4300 zł. W jego ocenie takie rozwiązanie byłoby możliwe z uwagi na wielkość środków pozostających w rezerwie Ministra, jak również obecny kształt struktury pracowniczych wynagrodzeń. Ta propozycja również nie zyskała akceptacji pięciu organizacji i dyr. Drobnego.
W odpowiedzi Dyrektor zwrócił się do Przewodniczącego „TARCZY” i wskazał, że jest zdziwiony tym, iż kwestionujemy najniższą stawkę w II kategorii na poziomie 2750 zł podczas, gdy we wrześniu proponowaliśmy w tej kategorii stawkę w kwocie 2400 zł. Przewodniczący nie został tym zaskoczony, bo doskonale pamięta to pismo (pismo TUTAJ), które przesłały dwie organizacje we wrześniu ubiegłego roku, na które w ogóle nie otrzymały odpowiedzi. Przewodniczący wskazał, że tabela ta była tworzona aby wejść w życie od 1 listopada 2023 r. a dzisiaj omawiamy tabelę, która ma wejść w życie w roku bieżącym. Obie tabele różni to, że w międzyczasie nastąpiło wyrównanie do płacy minimalnej i w najbliższym czasie ma nastąpić podwyżka wynagrodzeń o 20%, co pozwala założyć, że obecna propozycja MON stawki 2750 zł w II kat. jest zbyt niska. Odnosząc się jednocześnie do faktu, iż dyr. Drobny trzymał to pismo w ręce, poprosił aby dyrektor przedstawił propozycję tabeli „TARCZY” i „Militarii”, która została w tym piśmie zawarta, jako propozycja wejścia w życie od dnia 1 stycznia 2024 r. Dyrektor nie spełnił tej prośby.
Ostatecznie po długich dyskusjach doszło do akceptacji propozycji tabeli z zastrzeżeniem wniesionym przez dwie organizacje, iż do 31 maja 2024 r. wypracowana zostanie zmiana tej tabeli w kierunku dostosowania jej do rzeczywistych wartości z lewej strony stawek, jak również Ministerstwo podejmie niezwłoczne i skuteczne działania mające na celu wygospodarowanie środków na przeciwdziałanie spłaszczeniu stawek w związku z dokonanymi wyrównaniami dla 33 tysięcy pracowników ron do poziomu płacy minimalnej. Pozyskanie tych środków upatrujemy w ramach rezerwy pozostającej w dyspozycji Ministra, w której – jak wynika z przesłanej nam informacji – nie dla wszystkich środków określono kierunek zagospodarowania, jak również zaniechanie finansowanie z wynagrodzeń cywilnych pracowników wojska wydatków na rzecz wstąpienia do służby w WOT. Według naszych informacji wydatki te są znacznie wyższe niż w roku ubiegłym i wciąż obciążają fundusz wynagrodzeń pracowników.
Jako ostatnia sprawa omawiana w trakcie tego spotkania była wysokość najniższego wynagrodzenia w PUZP. Strony wskazywały, że powinno się ono kształtować na poziomie 1800 zł. Dyrektor Drobny wskazywał na brak środków na ten cel. Przewodniczący „TARCZY” wskazywał, iż kwota ta powinna wzrastać wraz z procentowymi wartościami podwyżek wynikających z ustaw budżetowych, analogicznie jak to jest w przypadku z kwotami bazowymi. W jego ocenie przyjęcie takiego rozwiązania sprawiłoby, że kwota najniższego wynagrodzenia powinna wynosić 1824 zł. Z takim rozwiązaniem nie zgodziło się pięć organizacji uznając, iż to ministerstwo powinno zadbać o poziom tego wynagrodzenia. Ostatecznie Dyrektor Drobny poinformował, że przedstawi tę sprawę Ministrowi.
Na koniec Prezes „Militarii” zapytał Dyrektora Drobnego jaki sens miała przekazana na początku spotkania informacja o przekazaniu ustawy budżetowej do Trybunału. Dyrektor, odnosząc się do tego pytania wskazał, że ustawa budżetowa „poddana została kontroli Trybunału Konstytucyjnego, który ma duże możliwości rozstrzygnięć, więc obawy mogą być uzasadnione.”
Podsumowując spotkanie należy wskazać, że odbiegało ono od standardów, do których byliśmy przyzwyczajeni przed 2016 r. Przyszliśmy na spotkanie bez przesłanej wcześniej agendy, bez materiałów, o które występowaliśmy kilka miesięcy wcześniej, bez możliwości dokonania analiz przedstawionych propozycji podziału środków, jak również dokonania zmian w PUZP. Przedstawiane w trakcie spotkania propozycje nie zawierały oceny skutków wyboru jednego, czy drugiego z zaproponowanych wariantów, nie przedstawiono w ogóle oceny skutków regulacji (OSR), która w zakresie takich zmian powinna być obowiązkowo załączana do projektów rozwiązań. Krótko mówiąc – nie do takich negocjacji jesteśmy przyzwyczajeni. (MK)
Witam serdecznie, mam pytanie czy na spotkaniu było coś na temat podwyżki pracowników cywilnych uczelni wojskowych, w tym nauczycieli akademickich?
Proszę o komentarz w tej sprawie.
Podsumowując, miałem rację, iż osoby najmniej zarabiające, które otrzymały podwyżkę do poziomu 4300 zł – skorzystają więcej niż specjaliści z obecną podstawą 4250 zł?
Jedni i drudzy dostaną 20% a pracodawcę będzie mało interesowało, iż jedni dostaną przykładowo 1200 zł a drudzy 1800 zł podwyżki.
W poprzednim wątku napisałem, że jeśli do 7 lutego b.r. nie dojdzie do zmiany kierownictwa DSS – to będzie oznaczać, że nikt poważnie nie traktuje wielu tysięcy PRON, jak również reprezentujących ich ZZ. Z przykrością stwierdzam P. Marku, na podstawie Pana relacji z ostatniego spotkania, że właśnie to ma miejsce. Rozumiem, że Wam (reprezentantom pracowników ron) nie wypada zadawać pewnych pytań wprost – postaram się zatem Was wyręczyć: Panie Wicepremierze – Ministrze Kosiniak-Kamysz: – jakie relacje łączą Pana z dyrektorem DSS? – jakie koligacje łączą Pana z dyrektorem DSS? – jakie „haki” ma na Pana dyrektor DSS? To się w… Czytaj więcej »
Wariant I przy zapewnieniu oddzielnego finansowania na wyrównanie płac do minimalnej krajowej zapewnia możliwość zapobieżenia spłaszczeniu płac już teraz.
Dlaczego uważacie, że jest gorszy?
Liczycie na kolejną ekstra kasę na ten cel?
A jeśli jej szybko nie będzie?
A co do tabeli zaszeregowania, to skwituję to tak – tyle lat walki o jej zmianę a wystarczy tylko zlikwidować prawą stronę.
Na jedno wyjdzie. 🙂
No cóż, biorąc pod uwagę, że obecne kierownictwo MON ma nas w głębokim poważaniu, co potwierdza dalsza obecność szkodnika, jego zachowanie, propozycje oraz sposób przygotowania do spotkania – na cito trzeba pojawić się przed MON z konkretnymi postulatami.
Jak można proponować tabelę ze stawkami z lewej poniżej minimalnej?
Uposażenie zasadnicze szeregowego po podwyżce (6000) to propozycja w tabeli od grupy XXII, na której jest może promil pracowników RON?
Chyba nadszedł ten czas……..
No taaaak…..
To może teraz spróbujesz to wszystko ludziom z polskiego na nasze przełożyć….
Powstrzymam się od komentarza, bo komentować nie ma czego.
Jak to czytam, to nie wiem czy śmiać się, czy płakać. Sprawa jest naprawdę bardzo poważna. Cztery godziny siedzenia przy stole i ograni, jak „chłopcy w krótkich spodenkach”. Naprawdę nie potraficie się zjednoczyć i przed spotkaniem wypracować jednolite stanowisko. Te 5 związków, nie wiem kogo oni naprawdę reprezentują czy PRON, czy DSS… Dzisiaj mogę chodzić z podniesioną głową, że nie jestem przy stole z takimi pseudo-związkowcami co nie potrafią wywalczyć porządnych podwyżek, czy zmian w PUZP. To debil potrafi sobie wyliczyć, ile powinno wynosić minimalne wynagrodzenie przy 10% premii aby osiągnąć 4242 zł. Były „dziewczyny”, które się na tym znały… Czytaj więcej »
Mogliśmy mieć to już w listopadzie ale przez was i Militarę zaczynamy odpoczatku miało być 1800 od stycznia i wprowadzone tabelę w listopadzie i teraz byśmy dostali 20% podwyżki i całe szczęście że pięć związków się nie zgadza bo byście jeszcze do gwiazdki jakieś pisma składali i tabelki chcieli
Kiedy można się spodziewać podwyżki? marzec? kwiecień? a może jeszcze luty?
Kamilu, nic nie było o pracownikach cywilnych uczelni wojskowych, gdyż to spotkanie było spotkaniem Stron PUZP, który nie obowiązuje w wojskowych uczelniach.
Poza tym, w rozmowach o podwyżkach w uczelniach wojskowych nie musieliby uczestniczyć przedstawiciele wszystkich reprezentatywnych organizacji związkowych działających w ron, gdyż – o ile mi wiadomo – żadna z organizacji związkowych, poza NSZZ Pracowników Wojska, nie posiada pracowników uczelni w szeregach swoich organizacji.
Trochę się pogubiłem. Nie wiem o jaką podwyżkę do poziomu 4300 zł Ci chodzi.
Nie wiem skąd te wartości podwyżki na poziomie 1200, czy 1800 zł.
Mógłbyś doprecyzować?
Nie uważamy, że jest gorszy. Uważamy, że pozbawia 33 tysięcy pracowników ron uzyskania 20% podwyżki ich wynagrodzeń. Oczywiście, że liczymy na to, że ktoś w MON się zainteresuje sprawą wynagradzania pracowników. Już dzisiaj moglibyśmy wskazać, około 200 mln zł, które znajdują się w rezerwie Ministra Obrony. Gdy chcieliśmy wyjaśnień w tej sprawie w trakcie spotkania – uniemożliwiono nam tego. Jednocześnie uważamy, iż niezależnie, który kierunek z tych dwóch zaproponowanych zostanie wdrożony – powinien zostać podjęty przez Wicepremiera-Ministra ON. Nie może być tak, że w zakładach pracy organizacje związkowe wraz z pracodawcami będą decydować o tym, któremu pracownikowi i ile się… Czytaj więcej »
Możesz mi przedstawić jakiś dokument, z którego by wynikało, że „miało być 1800 od stycznia”.
Ja takiego nie znam a treści nieprawdziwych nie rozpowszechniam.
To nie ten adres Teleinformatyku, by uzyskać odpowiedź.
Luty z pewnością odpada, natomiast marze, czy kwiecień są możliwe, o ile zostaną zrealizowane przez ministerstwo wszystkie czynności niezbędne do jej wdrożenia.
Doskonale – w punkt…… Jedynie dodam, że traktowani jak nie rozgarnięte dzieci, których się straszy prezydentem i Trybunałem ci nasi przedstawiciele – w obliczu tego badziewia, które im przedstawiono – powinni byli po prostu wyjść trzaskając drzwiami i postawić ultimatum ministrowi on. Albo Pan, Panie ministrze zaszczyci nas osobistym stawiennictwem w rozmowach, albo protest…. Co do tych całych wariantów i całej tej tabeli; Gdyby dziecku w podstawówce zadał do domu jak te sprawy rozwiązać, to zapewne lepiej by sobie poradziło…. Ktoś tam doznał mózgowego porażenia, czy co?? Jeżeli nie stać Was tam było na wymyślenie czegokolwiek przyzwoitego, to należało tą… Czytaj więcej »
Bardzo dobrze napisane!
Takie właśnie pismo powinno być wysłane od przedstawicieli Związków do Pana Wicepremiera.
To jest kpina i plucie w twarz PRON, zasiadanie do stołu rozmów z panem Drobnym!
Ten człowiek powinien wylecieć zaraz po Błaszczaku!
O co tu chodzi???!!!
Dlaczego ten człowiek jeszcze zasiada w kierownictwie MON???!!!
A kiedy następne spotkanie, bo o tym cisza… dopowiem też, że w spotkaniu dot. podwyżek dla nauczycieli wzięła udział ministra i trzech wiceministrów a u nas……..
Szkoda słów.
Jak zamierzacie wprowadzić te podwyżki w oparciu o tabelę stawek, którą zz poparły ale która może wejść w życie najwcześniej w marcu – kwietniu podczas, gdy podwyżka będzie z wyrównaniem od stycznia???
W okresie, w którym ta tabela nie obowiązuje – nie można przecież w oparciu o nią podwyżki dokonywać.
Szkoda, że rozmowy nie zaczynają się kilka miesięcy przed podniesieniem najniższej krajowej i nie kończą się konsensusem, wtedy nie żyłbym obecnie na oparach (najniższa krajowa !!!).
Stanowisko – kierownik magazynu.
Rozumiem niechęć do podejmowania trudnych decyzji i chęć scedowania ich na MON oraz stanowisko, żeby opowiedzieć się za wariantem korzystniejszym (doraźnie) dla większości pracowników. Dlaczego? O tym poniżej. Już wcześniej zauważyłem, że przedstawiciele ZZ zachowują się jak politycy. Tak. Właśnie tak. Uprawiacie politykę. Macie swoje programy, macie politycznych przeciwników, nie jesteście skłonni do kompromisów, jeśli nie przyniosą one politycznych korzyści; walczycie zażarcie ze sobą w różnych kanałach informacyjnych nie stroniąc od osobistych wycieczek i wreszcie macie swój twardy elektorat, kibiców będących z wami na dobre i na złe, i konkurujecie o sympatię niezdecydowanych. Dla wyjaśnienia, słowa polityk nie użyłem tu… Czytaj więcej »
Jasiu. Widzę że znów zaczynasz własne wycieczki do Zarządu (P. Marka). Dlaczego w tej kwestii nie wsiądziesz na swój związek? – który – jako jeden z wielu członków Solidarności – reprezentujesz. Przecież, jak sam wskazujesz jest to ten jeden z 5 ZZ, które krytykujesz. Ponadto chciałbym zauważyć, że nie kto inny, jak P. Marek wraz z innym/innymi przedstawicielami ZZ od wielu lat wskazywali na wiele większe kwoty w zasobach MON na podnoszenie wynagrodzeń PRON, dostosowując do tego związkowe propozycje podwyżek w poprzednich latach oraz propozycje zmian w tabelach. Wówczas również i Ty krytykowałeś to – jako zbyt wygórowane żądania, co… Czytaj więcej »
Referent – podstawa do 31.12.2023 3800 z premią. Od 1 stycznia podwyżka do poziomu 4300 z premią (pracodawcy podnieśli do tego poziomu aby nie robić tego drugi raz w lipcu, kiedy ma być najniższa na poziomie 4300), więc relatywnie takie osoby zyskały w porównaniu do np. specjalisty z podstawą 4120 i premią 10%. Oni nie dostali nic. Teraz podwyżka dla wszystkich w tej samej kwocie. Jedyna szansa aby nie spłaszczać wynagrodzeń jest nowa tabela ale jak piszesz referent może w niej mieć zasadniczą wyższa od np. swojego przełożonego, wszystko zależy od dowódcy, komendanta, szefa. Kwoty, które podałem we wcześniejszym wpisie… Czytaj więcej »
Nie wiem kto liczy nasze podwyżki ale z tego materiału, który przedstawił DSS to – po podsumowaniu i zrealizowaniu podwyżki 20% i podwyższeniu do minimalnego wynagrodzenia – wychodzi mnie 812,7 mln zł a z tego, co pamiętam i się nie mylę, to na podwyżki jest ok. 1 mld zł. Nawet zakładając te 913 mln zł, to jeszcze zostaje ponad 100 mln zł i spokojnie starcza na zrealizowanie I kat z 1300 na 1800 zł – przy założeniu jak to liczy p. Dyr. DSS, że każdy ma 45 lat pracy, czyli maksa – to wyjdzie 48838 stanowisk x 125 zł x… Czytaj więcej »
Pracownik pisze to w oparciu o komunikat ze spotkania w DSS w roku ubiegłym, znajdujący się na stronie NSZZ PW.
Wydaje się być faktem, że wówczas uzgodniono podniesienie I kat zaszeregowania do tej kwoty od stycznia b.r. i strona resortowa w osobie pełnomocnika się na to wówczas zgodziła.
Jak to się więc stało, iż pomimo tak dużej kasy na podwyżki – ta nieszczęsna I kat jest nadal bez zmian a wszystkie zz to zaakceptowały??
I gdzie w ogóle są te ciągłe obietnice resortu, który o nich nie pamięta??
Jak można było dać się tak traktować??
Po zakończonym spotkaniu nie ustalono kolejnego terminu spotkania więc można zakładać, że jak zajdzie potrzeba – informacja o ewentualnym spotkaniu zostanie nam przekazana z odpowiednim wyprzedzeniem.
Byłoby super, ale inicjatywa w tej kwestii powinna wypłynąć od MON.
Gdybyśmy my – jako TARCZA – to zgłosili, z pewnością nie zyskałoby to akceptacji. 🙂
Nie rozumiem, skąd Ci wyszło, że teraz podwyżki mają być w tej samej kwocie.
Podwyżka procentowa w wysokości 20% będzie uzależniona od wielkości wynagrodzenia otrzymywanego, które zazwyczaj nie są jednakowe z uwagi na fakt wypłacania, np. dodatków stażowych.
W tym Twoim przykładzie:
– dla referenta podwyżka 860 zł,
– dla specjalisty – 906,40 zł,
przy założeniu, że ci pracownicy nie mają wysługi lat uprawniającej pracownika do dodatku stażowego.
Gdyby mieli te dodatki, to jeszcze dochodziłaby kwota 20% od tych dodatków.
Max, nie znam żadnego dokumentu, czy protokołu, z którego wynikałoby, że w PUZP od stycznia nastąpi podniesieniu najniższego wynagrodzenia w tabeli. Napisałeś o stronie NSZZ PW i dobrze, że użyłeś wyrazu „wydaje się być faktem”. Rzeczywiście – wydaje się. Korzystając z okazji, chciałbym teraz odnieść się do Twoich wpisów o tym, że uzupełnienie wynagrodzenia do wysokości minimalnej płacy powinno następować w postaci wyrównania, bo tak zapisano w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W mojej ocenie, zapisy o wypłacaniu wyrównania dotyczą wyłącznie sytuacji, o której mowa w art. 7 ust. 1, czyli przypadków, w… Czytaj więcej »
Już nie będzie spotkania to stare metody Pana „grosika”.
To was nie lubią a może dlatego, że jesteście za mądrzy dla nich??
Zobacz sobie proponowaną tabelę, która została w zasadzie przyjęta przez 5 ZZ w dniu 15 września 2023 r. i potwierdzona przez te zz na spotkaniu w dniu 04 października 2023 r.
Skoro tamta była dobra, to dlaczego teraz – na spotkaniu w dniu 7 lutego 2024 r. – przedstawia się inną i to znacznie różniącą się od tamtej z września, czy października.
Czy rzeczywiście tamta propozycja z ubiegłego roku, akceptowana przez 5 ZZ była dobrą tabelą????
Witam, wytłumaczcie mi proszę Panowie, bo nie mieści mi się to w głowie, albo coś źle rozumuję! PIĘĆ ZWIĄZKÓW postulowało aby zarabiającym trochę ponad 3000 zł przysługiwało 600 zł podwyżki (w stosunku do wynagrodzenia z 2023) a zarabiający np. 6 000 zł mieliby otrzymać co najmniej 1200 zł? Kim trzeba być, żeby takie sku.rwysyństo wymyślić?! Kim trzeba być, żeby robiąc takie rzeczy, jeszcze wmawiać najbiedniejszym pracownikom, że działa się w ich interesie?! Myśląc o tej sytuacji, zastanawiam się czyje w takim razie interesy reprezentuje tych PIĘĆ ZWIĄZKÓW, skoro: – nie reprezentują interesów 2/3 pracowników najniżej zarabiających, – nie reprezentują interesów… Czytaj więcej »
Ale byłeś Jasiu przy stole całe lata, więc tym bardziej dziwię się pytaniu, czy naprawdę nie potrafimy się zjednoczyć.
Ty o to pytasz??? Poważnie???
Przecież wiesz, że zjednoczenie związków będzie miało miejsce tylko i wyłącznie w takim przypadku, kiedy TARCZA i Militaria przyjmą stanowisko pozostałej piątki!
To, czego Wy do q…. nędzy chcecie???
Jedności wśród związków ale za to ch……wych rozwiązań dla PW?
Bo się troszkę pogubiłam!
No właśnie – ”jak zajdzie potrzeba”. A właściwie – po co ma cyt.: ”zajść”?? Zgodziliście się wszyscy na I wariant podwyżki – ten, który wlicza w jej poczet już dokonane wyrównanie do najniższej, czyli dokładnie tak, jak tu na tym forum od początku przewidywałem. z Zgodziliście się na tą kuriozalną tabelę skandaliczną po lewej stronie i nie podnoszącą ani o złotówkę stawki w I kat. zaszeregowania. Zgodziliście się więc na wszystko, o co resortowi chodziło. W tej sytuacji – ponieważ resort osiągnął, co chciał – to on żadnej potrzeby rozmowy z Wami nie ma. A Wy czego jeszcze chcecie?? Przecież… Czytaj więcej »
I bardzo dobrze, gdyż termin wypłaty składników wynagrodzenia, które są uzależnione od podwyżki w sferze budżetowej przypada na marzec, z wyrównaniem od stycznia.
Więc oczywiste jest, że w miesiącach styczeń i luty powinien być wypłacany ten dodatek tym bardziej, że właściwie skąd są te środki na wyrównanie do najniższego wynagrodzenia dla tysięcy??
To nie są przecież środki na podwyżki a tak to właśnie zrobiono, wręczając pracownikom porozumienia zmieniające.
”Oczywiście, że liczymy na to, że ktoś w MON się zainteresuje sprawą wynagradzania pracowników.
Już dzisiaj moglibyśmy wskazać, około 200 mln zł, które znajdują się w rezerwie Ministra Obrony.
Gdy chcieliśmy wyjaśnień w tej sprawie w trakcie spotkania – uniemożliwiono nam tego”.
Dobrze, że na to liczycie.
Byłoby jednak lepiej abyście podjęli konkretne działania aby do tego doprowadzić.
Co zaś do tych resortowych ”koncepcji” podziału środków…
To niby co??
Brak przygotowania i totalne zaskoczenie??
Resort przedstawił 2 koncepcje – jedną gorszą od drugiej.
A jaką koncepcję podziału przedstawiła strona społeczna???
Zdaje się @pracowniku, że mylisz pojęcia. Co niby TARCZA i Militaria wstrzymywały? Podpisanie porozumienia w sprawie zmian do PUZP a akceptacja i podpisanie zmian w PUZP – to dwie różne sprawy. Prace mogły się toczyć bez podpisania przez nas porozumienia. Toczyły się? Oczywiście, że nie, bo to nigdy nie było celem resortu. Ich cel był jasny – wygasić protest pron, żebyśmy nie zakłócili czasem błaszczakowego zadęcia pod tytułem „Defilada”! A później jak było – wszyscy wiedzą. Zmiana władzy, Drobny na zwolnienie i brak jakichkolwiek działań, jak z resztą przez ostatnie całe 6 lat. Gdzie wyczytałeś, że resort zaakceptował 1800 w… Czytaj więcej »
Może i tak.
Z tego, co wiem, to Ciebie też w Centrum nie lubią.
Czy z tego samego powodu co mnie? 🙂
Tak, pytanie oczywiście zasadne… ale trzeba do Twojego wpisu wnieść kilka zmian. Najniżej zarabiający pracownicy resortu przez lata ocierali się o poziom minimalnej płacy, chociaż uważam, że akurat pracownicy RON nie powinni być wynagradzani na tym poziomie. W ubiegłym roku ich płace w dwóch składnikach wynosiło 3600 zł. W styczniu tego roku, w związku z przyjęciem przez rząd minimalnej płacy w kraju na poziomie 4242 zł, tym pracownikom wyrównano ich wynagrodzenia do poziomu płacy minimalnej. Dzisiaj taki poziom wynagrodzenia ma 33 tysiące pracowników, co ma stanowić ok. 75% wszystkich pracowników. W związku z podwyżką rządu o 20% dla pracowników budżetówki… Czytaj więcej »
Widzę MAX, że wyłowiłeś wszystkie nasze wątpliwości, o których zostało napisane w ostatniej aktualności. Pytasz jednak, co jeszcze chcecie? Otóż jak wiesz, podpisanie PD Nr 32 będzie musiało wiązać się z uchwałą władzy statutowych naszego Związku a więc Zarządu Krajowego. W spotkaniu uczestniczyły z tego Zarządu jedynie dwie osoby na 7. W trakcie spotkania poinformowałem o tym jego uczestników, co nie zostało dobrze przyjęte. Ale, niestety, nie wszystkie sprawy pozostają w kompetencjach Przewodniczącego. Zarząd Krajowy liczy 7 osób i nie było możliwości przedstawienia im propozycji resortowych, gdyż przed spotkaniem nie otrzymaliśmy tych materiałów, które w trakcie spotkania były omawiane, jak… Czytaj więcej »
Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu nie mówi o podwyżkach wynagrodzeń lecz o wynagrodzeniach w ogóle. Załóżmy, że tak znaczne wyrównanie do minimalnej płacy zostało dokonane np. w roku 2021, kiedy nie było żadnych podwyżek. Do kiedy by się to wyrównanie pracownikom wypłacało? Tu ewidentnie chodzi o taką sytuację, w której pracownicy nie otrzymują pełnego wynagrodzenia za pracę wykonaną w danym miesiącu w jednym terminie płatności, gdyż np. muszą być jeszcze dokonane przeliczenia. Wówczas następuje wypłata części wynagrodzenia, które nie może być jednak niższe niż płaca minimalna. Gdy jest wypłaca się wyrównanie. Przy wypłacie drugiej części tego wynagrodzenia – wypłacone wyrównanie jest… Czytaj więcej »
Na pierwsze: Tak, oczywiście, że podejmujemy działania w tym zakresie. Mamy nadzieję, że zakończą się one powodzeniem. Na drugie: Mogę odpowiedzieć za TARCZĘ. Naszej koncepcji podziału środków, którą mieliśmy jak również projektu tabeli nie mogliśmy przedstawić, gdyż omawialiśmy Propozycję MON. Mieliśmy je przedstawić później. W trakcie spotkania dopiero się dowiedzieliśmy, iż propozycje zawarte w Propozycji mamy przyjąć, bądź nie w tym dniu. Jak tu już ktoś napisał, że w zaistniałej sytuacji powinniśmy wyjść. Zgadzam się z tym. Mogliśmy a nawet powinniśmy wyjść i taką ewentualność mocno rozważaliśmy. Tyle, że dzisiaj nie rozmawialibyśmy o propozycjach MON ale o tym, że przedstawiciele… Czytaj więcej »
Widzę to zupełnie inaczej:
Skoro MON przeznaczył 1 miliard na podwyżki dla pracowników cywilnych RON (co daje średnio około 1700 zł na 48838 zatrudnionych PRON), a 75% ludzi nie dostałoby nawet połowy tej sumy, to wychodzi mi, że pozostała (a dokładnej – większa część tego tortu) miała być przeznaczona dla 25 % pracowników ze stanowisk „uprzywilejowanych” i obsadzanych wg klucza towarzysko-związkowego…
Inaczej (nie owijając w bawełnę) mówiąc – 75% pracowników miało zostać perfidnie wydymanych przez cwaniaczków z wiadomych PIĘCIU ZWIĄZKÓW …
Zaraz – bo ja zaczynam się w tym wszystkim gubić.
Jaki więc wariant wybraliście wspólnie.
Czyż właśnie nie ten I, w którym wypłaconą już kasę zalicza się na poczet tej podwyżki??
Jeżeli tak, to nie piszmy o 5 związkach a o całej stronie społecznej a więc zarówno o tym zz, jak i zz Militaria – czyż nie??
Odpowiem krótko;
a zwłaszcza;
Za chwilę otrzymacie do podpisu PD do Układu i co??
Świetnie – właśnie tak….
”dzisiaj nie rozmawialibyśmy o propozycjach MON ale o tym, że przedstawiciele TARCZY opuścili to spotkanie!
Dlatego zostaliśmy”…
Problem w tym, że nie tylko zostaliście ale zaakceptowaliście resortowe rozwiązania i w tym problem.
„Przedstawiciel OPZZ „Konfederacja Pracy” Pan…… oświadczył, że jest zbulwersowany tym, co tu słyszymy. Twierdził, że po raz kolejny decyzje zapadły, a my związkowcy mamy je przyjąć! Następnie postawił następujące pytanie: – jak to jest możliwe, że co roku decyzje zapadają po rozmowie tylko z jednym związkiem zawodowym? Stwierdził, że taki sposób negocjacji jest niezgodny z ustawą o związkach zawodowych. Podkreślił, że jest w resorcie pięciu partnerów związkowych.” Zacytowałem powyżej treść z protokołu z jednego ze spotkań, które odbywało się w roku 2013. Widzę, że wówczas tak, jak my dzisiaj też mieliście pod górkę… Nie doczytałem się w tych protokołach Twoich… Czytaj więcej »
Chyba tak. Tych, co mówią prawdę lub mają odmienne zdanie niż Pracodawca – to są niszczeni.
Tylko w moim przypadku to tracę na wszystkim ale się nie zeszmacę i nie będę chodził ma pasku dla osiągnięcia korzyści. I to wkurza takiego pracodawcę to, że myślał, że mnie złamie a tu gość jest nieugięty i ciągle rzuca mu kłody pod nogi.
Zresztą, co Ci będę tłumaczył, sam wiesz jak jestem traktowany i co mnie pomógł p. grosik.
Nic i zero.
Podwyżki będą wprowadzone od marca dla budżetówki.